OK
Używamy cookies w celu uczynienia Państwa wizyty na naszej stronie internetowej bardziej wydajnej. Zakładamy, że wyrażacie na to zgodę.

Pytania i odpowiedzi

Proszę kliknąć na kategorię produktu w zakładce „Pytania i odpowiedzi”, gdzie znajdują się najczęściej zadawane pytania dotyczące poszczególnych kategorii produktów.

Oba jeździki w porównywalnym stopniu oferują optymalny start dla rozwoju dziecięcej mobilności. Poprzez zabawę ćwiczą u dziecka proste ruchy, takie jak np. silne odpychanie się od podłoża, pozwalają też na pierwsze próby kierowania jeździkiem. Różnica pomiędzy tymi dwoma pojazdami polega na możliwości zastosowania jeździka ("Pukylino" nadaje się tylko do korzystania w pomieszczeniach, "Wutsch" zaś w pomieszczeniach i na zewnątrz); każdy z nich jest też przeznaczony do innego stopnia rozwoju dziecka.

"PUKYlino" został zaprojektowany głównie z myślą o korzystaniu wewnątrz pomieszczeń. Wymagania: dziecko potrafi z pomocą stać i biegać. "PUKYlino" jest zalecane dla dzieci od 1 roku życia, lub po osiągnięciu 75 cm wzrostu. Siodełko "PUKYlino" znajduje się na wysokości ok. 22 cm. "PUKYlino" jest często pierwszym pojazdem dziecka, dlatego rodzic powinien wykazywać szczególną opiekę nad dzieckiem podczas jego jazdy: dokładnie obserwuj, czy dziecko bezproblemowo obchodzi się z jeździkiem. Uderzenie w przeszkodę z całą prędkością może z dużym prawdopodobieństwem prowadzić do przewrócenia się dziecka. Zalecamy zatem, by jazda na "PUKYlino" odbywała się tylko na równym podłożu wewnątrz pomieszczenia, gdzie nie występują żadne przeszkody.

"Wutsch" to produkt zaprojektowany z myślą o jeździe wewnątrz jak i na zewnątrz budynku dzięki zastosowaniu w konstrukcji osi wahliwej i tym samym różnej geometrii. Oś ta pomaga w nauce łączenia ze sobą czynności kierowania i ruchów nóg, wspiera również małych kierowców w ćwiczeniu ich równowagi. "Wutsch" to zatem idealne rozwiązanie przed zakupem rowerka biegowego.

Wymagania: dziecko potrafi już bez pomocy stać i biegać. Zalecamy zakup produktu "Wutsch" dla dzieci w wieku od ok. 1,5 roku i po osiągnięciu ok. 80 cm wzrostu. Siodełko znajduje się na wysokości ok. 24,5 cm.

Pukylino czy "Wutsch" to idealne pojazdy dla dzieci, które oferują optymalny start dla rozwoju dziecięcej mobilności. Pierwotnie są przeznaczone jednak do użytkowania wewnątrz pomieszczeń, ponieważ dzieci, które nigdy dotąd nie siedziały na jeździku, z początku automatycznie zbliżają się w kierunku kierownicy (której trzymają się dla bezpieczeństwa). W ten sposób intuicyjnie przenoszą swoją równowagę do przodu w kierunku osi kierującej i w konsekwencji mogą wypaść za oś przednią, gdy przednimi kołami z impetem trafią w przeszkodę. Dlatego w obu pojazdach odradzamy montowanie na kierownicy koszyka. Ciężar koszyka i jego szeroki rozstaw mogą mieć negatywne skutki dla jazdy. W przypadku tego typu jeździków zalecamy korzystać z torby "LT1" montowanej na kierownicy, która jest dostępna w wielu modnych kolorach i łatwa w montażu dzięki zastosowaniu taśmy na rzepy.

Dzieci, które dopiero rozpoczynają swoja przygodę z rowerkiem biegowym, najczęściej nie są jeszcze w stanie efektywnie korzystać z hamulca ręcznego czy utrzymywać nad nim kontrolę. Dziecko często nie ma dość siły w rączkach i nie potrafi właściwie uruchomić dźwigni hamulca - ponadto nie umie wystarczająco koordynować równocześnie różnych czynności, takich jak oglądanie się za siebie, balansowanie, kierowanie i hamowanie.
 
Rodzicie nie powinni absolutnie zakładać, że ich dziecko będzie potrafiło samodzielnie i w sposób kontrolowany zatrzymać pojazd poprzez użycie hamulca (szczególnie na spadzistym terenie czy podobnym jest to bardzo niebezpieczne). Obserwacje jednak wskazują, że jazda na rowerku biegowym jeszcze przez długi czas sprawia wielką frajdę nawet dzieciom posiadającym doświadczenie w tego typu jeździe, mimo, że te potrafią już np. jeździć na rowerze. Dlatego też sensowne jest wyposażenie rowerków biegowych w system hamulcowy dostosowany do potrzeb dziecka.

Lenkeinschlag

Konstrukcja ograniczania skrętu w przypadku rowerków biegowych stanowi zagrożenie, ponieważ w przypadku pojazdu leżącego na ziemi kierownica automatycznie kieruje się stromo ku górze i nie przestawia się automatycznie w chwili, gdy dziecko na nią wpadnie. Uderzenie górną częścią ciała, brzuchem bądź obszarem genitaliów w końcówkę kierownicy może w ekstremalnych sytuacjach prowadzić do powstania u dziecka ciężkich obrażeń. Dla bezpieczeństwa Twojego dziecka i wszystkich innych maluchów należy zrezygnować ze stosowania konstrukcji ograniczającej skręty kierownicy.

Lenker einstellen

Kierownica w rowerku biegowym powinna być ustawiona tak, by dziecko mogło siedzieć na rowerku, zachowując możliwie prostą pozycję i chwytać kierownicę w wygodny sposób. Ręce nie powinny być przy tym wyprostowane całkowicie, lecz lekko ugięte. Tylko taka pozycja pozwala dziecku zachować optymalne rozeznanie i odpowiednio wcześnie reagować na ewentualne zagrożenia. Ustawienie kierownicy zbyt nisko sprawia, że kąt widzenia dziecka prowadzi za bardzo ku powierzchni podłoża. Maluch musiałby najpierw podnieść głowę, by zorientować się w sytuacji, i tym sposobem straciłby cenny czas na reakcję w sytuacji zagrożenia.

Sattel einstellen

Siodełko powinno być ustawione tak, by dziecko w pozycji siedzącej mogło swobodnie dotykać podłoża swoimi nóżkami. Nawet w trakcie jazdy nóżki powinny być lekko ugięte, by maluch mógł mocno odpychać się od podłoża.

Pojazdy PUKY to projekty, które stanowią rozsądny kompromis pomiędzy maksymalnym okresem użytkowania a optymalną geometrią odpowiadającą potrzebom dziecka. Tylko ten sposób gwarantuje, że dzieci możliwie pewnie opanowują jazdę na pojazdach rowerowych. Proporcje kończyn u każdego dziecka są zazwyczaj różne, stąd na to pytanie nie można odpowiedzieć ogólnie. Dlatego zalecamy kierować się informacjami dotyczącymi długości kroku u dziecka.

Informacje dotyczące prawidłowego ustalenia długości kroku u dziecka znajdą Państwo w rubryce "Jak ustalić prawidłowy rozmiar roweru". Długość kroku dla rowerka biegowego ustala się identycznie jak w przypadku roweru.

Tak, jednakże tylko model LR 1L (nie zaś LR M czy LR 1). Wymaga to bowiem kompleksowej przebudowy, ponieważ konieczna będzie wymiana obręczy HR. Należy ją wymienić, ponieważ hamulec musi współpracować z obręczą, na co nie pozwala oryginalnie zastosowana obręcz (bez hamulca).

Freilauf

W przypadku, gdy rowerek posiada piastę z wolnobiegiem, na przednim kole z prawej strony piasty (patrząc od góry w kierunku jazdy) umiejscowiony jest pierścień blokujący.

Freilauf

Po włączeniu automatycznego wolnobiegu można już bezpiecznie pchać rowerek do przodu. Tylko w tym trybie dziecko może trzymać stópki na pedałach bez obawy, że pedały te będą się dalej kręcić. Aby włączyć automatyczny wolnobieg, należy pociągnąć na zewnątrz zewnętrzny pierścień blokujący znajdujący się z prawej strony piasty przedniego koła (patrząc z góry w kierunku jazdy).

Freilauf Hand

Jeżeli układ automatyczny utrudnia naukę jazdy (np. w trakcie cofania), należy ustawić tryb bezpośredniego napędu. W tym celu wystarczy ponownie wcisnąć zewnętrzny pierścień blokujący w piastę przedniego koła.

Freilauf oben

Oznaczenia na pierścieniu blokującym powinny być zgodne z oznaczeniami znajdującymi się na piaście. Aby łatwiej odnaleźć pozycję blokady, wystarczy obracać koło, równocześnie wciskając pierścień blokujący.

Różnica pomiędzy tymi dwoma pojazdami polega jedynie na rodzaju opon:

CAT 1S jest wyposażony w komfortowe piankowe opony EVA posiadające dobre właściwości jezdne. Ten rodzaj opon niemal nie wymaga konserwacji.

CAT 1L posiada jeszcze bardziej komfortowe opony pompowane (opony z dętką) o lepszych właściwościach tocznych i jezdnych - opony te jednak wymagają konserwacji. Ten typ opon należy w odpowiednich odstępach czasu lekko podpompować powietrzem, co pozwoli zachować ich odpowiednie właściwości.

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ dzieci często różnią się między sobą długością kończyn. Wybór właściwego rozmiaru Go-kartów ułatwi znacznie poniższe zestawienie zawierające zalecenia dotyczące rozmiaru. W każdym przypadku zalecamy jednak przeprowadzić próbę właściwego doboru rozmiaru, siadając na rowerku w wybranym sklepie PUKY (patrz wybór sklepu).

Einrad 2

Pierwszą przybliżoną wysokość siodełka wyznacza się, ustawiając je na wysokości bioder dziecka. „Aby ustawić optymalną wysokość siodełka, przedstopie dziecka powinno sięgać pedał w najniższym jego położeniu bez maksymalnego wyprostowywania przy tym nogi. Na początku siodełko powinno się ustawić nieco niżej” zaleca "Frank Schneider", Specjalista w zakresie rowerów górskich, nauczyciel jazdy i fan monocykli.

Einrad 3

Również jazda na monocyklu wymaga stosowania kasku ochronnego. „Wprawdzie niechciane spadki łatwo pokonać na monocyklu obiema nogami, nie jest się jednak do końca zabezpieczonym przed upadkiem” podkreśla Torsten Mendel, Specjalista ds. bezpieczeństwa w Abus. Idealny ubiór na jazdę monocyklem to odzież, która „nie jest zbyt luźna, lepiej bardziej przylegająca ale wygodna, tak, by nie ograniczała swobody ruchów” dodaje Stephanie Haid z firmy odzieżowej Vaude, która zaleca korzystanie z odzieży funkcyjnej, takiej jak spodenki rowerowe wyposażone we wkładkę do siedzenia, dostępne w specjalnej wersji dla dzieci.

Wchodzenie, schodzenie z monocykla

Einrad 4

Wchodzenie, jazda czy schodzenie to podstawowe techniki wykonywane w trakcie poruszania się na monocyklu. Każdą z nich należy poćwiczyć.
I tak wsiadanie na monocykl należy rozpoczynać zawsze za kołem; osoby początkujące powinny mieć w tym czasie w swoim zasięgu element pomocniczy, w postaci ramion rodzica, bądź też latarni czy ściany.
Na początku należy ustawić koło równolegle do ściany a jeden z pedałów ułożyć w najniższej jego pozycji. W kolejnym etapie należy wesprzeć się o ścianę, zacisnąć siodełko obiema nogami i ustawić stopę na dolnym pedale. Podobnie jak przy wchodzeniu po schodach należy nabrać lekki zamach i ustawić drugą stopę na górnym pedale. Koło wyprostuje się - etap wsiadania zostanie pomyślnie ukończony. Po wielu powtórzeniach ruchu wahadłowego można przyzwyczaić się do nowego stylu siedzenia i jazdy. Pedałami należy wykonywać ruchy w przód i w tył do 1/4 pedału. Przy pierwszych próbach jedna ręka cały czas pozostaje przy ścianie lub osobie, która pomaga utrzymać równowagę. W trakcie nauki jazdy na monocyklu obowiązuje jedna zasada: najpierw ćwiczenie zachowania bezpieczeństwa, dopiero potem przyjemność! „Schodzenie należy ćwiczyć dopóki opanuje się tę czynność swobodnie zarówno z przodu jak i z tyłu koła” radzi Schneider. Jego rada brzmi: Trzymaj rower cały czas za siodełko, aby nie przewrócił się i nie zranił Ciebie ani innych!

Pierwsze metry do sukcesu

Einrad 5

W chwili, gdy wchodzenie na monocykl i schodzenie z niego nie sprawia już kłopotu, nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć ćwiczenie samej jazdy. Masa ciała według Schneidera „przy jeździe na monocyklu powinna być niesiona w większej mierze przez siodełko a nie przez pedały”. Plecy pozostają proste i tworzą w wyobraźni przedłużenie rury siodełka. Nie tylko równomierne pedałowanie, ale także prawidłowe kierowanie wzroku jest ważne dla utrzymania płynnej jazdy: „wzrok należy skierować z podłoża ku przodowi” podpowiada Ekspert.
Zaleca on również, by osobie uczącej się jeździć na monocyklu towarzyszyło obok dwóch pomocników, których ramiona będą służyły jako oparcie i pomogą początkującemu śmiałkowi zachować bezpieczeństwo na pierwszych metrach jazdy. Od samego początku wsparcie powinno być bierne najbardziej jak to tylko możliwe. Zatem Drodzy Rodzice: oferujcie swoje ramiona jako pomoc, ale nie wymuszajcie na dziecku korzystania z nich!

Poza tym pamiętajmy: nikt nie urodził się mistrzem balansowania na jednym kole. Pierwsze jazdy rzadko przebiegają po prostej linii. „Osoby, które jednak nie rezygnują z pilnej nauki pedałowania, polepszają swoją stateczność kierunkową, z czasem coraz mniej poruszają ramionami a wkrótce pokonują pierwsze wyznaczone zakręty”, zapewnia na koniec Schneider.
Niedługo potem dziecko może brać udział w małych występach artystycznych a kto wie, może nawet pokona dotychczasowy rekord i przebędzie trzytysięcznik na terenowym monocyklu.

Schrittlänge

Kupując rower dziecięcy, należy pamiętać, by w najniższym położeniu siodełka maluch był w stanie dotykać podłoża przedstopiem (a nie tylko końcówkami palców), co zapewni mu właściwe bezpieczeństwo w trakcie stania. Zachęcamy do zapoznania się ze wskazówką dotyczącą minimalnej długości kroku u malucha, która znajduje się obok rysunku roweru.
 
Ustalenie długości kroku
 
Ustaw dziecko (najlepiej bez butów) z wyprostowanymi plecami przy ścianie i poproś, by przytrzymało książkę (lub podobny przedmiot) obiema nogami w kroku. W tym momencie możesz zmierzyć prawidłową długość kroku malucha, korzystając z miarki lub calówki - mierząc od górnej krawędzi książki do podłoża.

Jazda na rowerze rozpoczyna się wraz z opanowaniem utrzymania równowagi, którą wyćwiczyć można tylko przy jeździe bez kół bocznych. Koła boczne zakłócają proces nauki, ponieważ przyzwyczajają dziecko do postawy, która nic nie wnosi a po ich odstawieniu wręcz wymuszają na dziecku ponowną żmudną naukę jazdy na rowerze.

Nasza porada: Nie korzystaj z kół bocznych! Do nauki jazdy zamiast kół bocznych zalecamy stosowanie naszego drążka.

Dzieci poniżej 8 roku życia nie mogą jeździć po ulicach (Niemcy), jednak poruszając się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi (np. na chodniku), muszą oczywiście być zawsze dobrze widziani przez innych uczestników ruchu (zwłaszcza, gdy się ściemni). Z tego względu na wszystkich rowerkach dziecięcych PUKY (z przodu i z tyłu) są zamontowane wyjątkowo duże reflektory, które po zmroku natychmiast stają się widoczne. Stosowanie kompletnego oświetlenia zgodnego z niemieckim Prawem o ruchu drogowym StVZO nie jest w tym przypadku konieczne, ponieważ dzieci mogą poruszać się po ulicy dopiero od 8 roku życia a montowanie kompletnego oświetlenia na rowerze dziecięcym niepotrzebnie zwiększałoby jego masę.

W Niemczech dzieci poniżej ósmego roku życia poruszające się na rowerze muszą korzystać z chodnika, dzieci w wieku od ośmiu do dziesięciu lat mogą korzystać z niego do jazdy na rowerze. Po ukończeniu 10 roku życia dzieci są obowiązane jeździć po ulicy lub po drodze rowerowej. Przepis ten ma na celu ochronę dzieci poruszających się na rowerach przed szybszymi uczestnikami ruchu drogowego.

Zamki na ramę ABUS, nr art.: 44, 52, 485, 495, 4850, 496 oraz 4960 można montować w naszych aktualnych modelach zgodnych z niemieckim Prawem o ruchu drogowym StVZO (Crusader oraz Skyride).

Należy regularnie sprawdzać, czy na kasku rowerowym nie pojawiły się widoczne wady. Drobne zadrapania nie wpływają na funkcje ochronne kasku.

Kask rowerowy należy wymieniać natychmiast po upadku lub mocnym uderzeniu, ponieważ mogą one znacznie zmniejszać działanie ochronne zewnętrznej powłoki, nawet, gdy z zewnątrz na kasku nie widać żadnych uszkodzeń.

Ponadto kask należy wymieniać na nowy po upływie maks. 5 lat, ponieważ w wyniku starzenia się materiału (pod wpływem działania środowiska i promieni UV) po tym okresie czasu kask nie posiada dłużej właściwości ochronnych jak na początku jego użytkowania.

Z technicznego punktu widzenia jest to możliwe, jednak drążek FLH (nr art.: 9989) został zaprojektowany wyłącznie z myślą o montażu w rowerach. Drążek ten należy wymienić w fazie nauczania na seryjne siodełko rowerowe. Z racji tego, iż siodełko w rowerku biegowym musi spełniać zupełnie inne wymogi względem ergonomii niż siodełko rowerowe, nie zalecamy montażu drążka w rowerku biegowym.

Nie zalecamy montażu flagi na tego typu rowerku, ponieważ może to ograniczać początkującym maluchom swobodę ich ruchów podczas wsiadania i zsiadania z rowerka (w zależności od ustawienia flagi) a ponadto może rozpraszać uwagę dziecka poprzez swoje chwianie się na boki.

Osobą kontaktową w przypadku zgłoszeń gwarancyjnych jest sprzedawca produktu, np. lokalny dystrybutor PUKY. Przedstawiając dowód zakupu i przyklejony na rowerze numer typu, mogą Państwo u niego dochodzić swoich roszczeń gwarancyjnych. Sprzedawca ma prawo samodzielnie wybrać rodzaj realizacji roszczenia gwarancyjnego. Zatem w przypadku reklamacji prosimy omówić szczegóły przeprowadzenia reklamacji ze sprzedawcą. Bezpośrednia realizacja reklamacji z Firmą PUKY ze względów technicznych nie jest możliwa.

Pojazdy licencjonowane serii „Prinzessin Lillifee” czy „Capt’n Sharky” to produkty w 100% PUKY, zatem również do nich można domawiać części zamienne. Prosimy jednak o zrozumienie, ponieważ ze względów licencyjnych chorągiewki i elementy dekoracyjne tych serii można zamawiać wyłącznie poprzez wyspecjalizowane punkty sprzedaży i tylko po przedłożeniu paragonu i numeru typu pojazdu (umiejscowienie patrz instrukcja obsługi).

Tutaj znajdziesz informacje na temat maksymalnej wadze do pojazdów PUKY.


Debug lschen