Trailówka dla dziecka – Eightshot X-Coady 275 Race

Trailówka dla dziecka – Eightshot X-Coady 275 Race

Od kilku lat Puky posiada w swojej ofercie markę Eighshot, która jest dedykowana juniorom nastawionym na eksplorację lasów i górskich tras. Idealnie wpisuje się to w zjawisko powstawania licznych tras MTB w polskich lasach i górach określanych mianem „single track”. Na takich trasach charakterystyka roweru musi skupiać się pod szyldem „trail” (z angielskiego ścieżka), a tym samym potrzebne są konkretne rozwiązania i standardy, które pozwalają cieszyć się z jazdy pełną piersią, a nie skupiać się na ograniczeniach sprzętowych.  Takim właśnie rowerem jest Eightshot X-Coady Race na kołach 27.5.

Na dobrą charakterystykę jady rowerem górskim ogromny wpływ ma geometria. A ta w X-Coady Race 275 jest uznawana za progresywną, ponieważ rower jest:

  • Długi – sylwetka jadącego dziecka jest pochylona, przez co prowadzenie jest bardzo pewne i wydajne. Jednocześnie zastosowano stosunkowo szeroką (jak na dziesięciolatka) 640 milimetrową kierownicę, która ułatwia pewność prowadzenia w zakrętach
  • Kąt główki ramy jest płaski (69.5 stopnia) co sprawia, że pokonywanie zjazdów jest bardzo przewidywalne bez strachu, że przeleci się zaraz przez kierownicę po wjechaniu w lekki dołek. Pomaga też w tym długoś ramy wspomniana powyżej
  • Górna rura poprowadzona jest nisko co daje „luz” w momencie balansowania ciałem nad ramą

Posiadając taki rower można śmiało stawać na linii startu zawodów MTB lub jeździć po wszystkich trasach flow w centrach ścieżkowych i bez strachu pokonywać wszelkie wybicia na trasie. X-Coady Race 275 posiada wszystkie cechy roweru górskiego, czyli jak nazwa wskazuje – takiego, którym można na cały dzień pojechać w góry: swobodnie podjeżdżać jak i bezpiecznie zjeżdżać. Najważniejsze cechy jego wyposażenia to:

Amortyzator RST Aerial o skoku 80 milimetrów, ale już z powietrzną regulacją pracy (dedykowanie ugięcia w zależności od wagi jadącego). Pozwala on na personalizację sposobu pracy w terenie, poprzez dopompowanie lub spuszczenie powietrza z komory za pośrednictwem zaworu i specjalistycznej pompki. W tanich amortyzatorach stosuje się ciężką stalową sprężynę, którą można minimalnie regulować poprzez skręcanie lub rozkręcanie jej zwojów za pośrednictwem pokrętła. Dzięki takiemu zastosowaniu mamy jednocześnie dużo lżejszy amortyzator.

Na koronie amortyzatora znajdują się:

  • Zawód powietrza (AIR), do którego przykręca się specjalistyczną pompkę do ustawienia ciśnienia w komorze powietrznej
  • Blokada skoku zawieszenia – charakterystyczne pokrętło na prawej goleni, które wykorzystujemy podczas podjazdów (blokując, by nie tracić energii na „pompowanie” amortyzatora) oraz zwolnienie blokady na czas zjazdów i jazdy po lekkich nierównościach (wyłączamy blokadę, by amortyzator wybierał wszelkie napotkane przeszkody)    

Do amortyzatora można oczywiście dokręcić w miarę potrzeb błotnik. W tym celu jest gwintowany otwór w podkowie amortyzatora. A jeśli zajdzie potrzeba zainstalowania błotnika na tzw. drutach, można wyciągnąć z goleni gumowe zaślepki, do których wkłada się mocowanie błotnika.

Napęd w X-Coady 275 Race to układ z jedną przerzutką Shimano Deore z tyłu obsługującą 10 rzędową kasetę. Ten rodzaj przerzutki to już klasa sama w sobie. Bardzo dobrze napina łańcuch, dzięki czemu nie „tłucze się” na wybojach. W tym celu zastosowano blokadę Shadow, która włączona na pozycję ON napina wózek przerzutki na sztywno. Jednocześnie „kultura” i precyzja zmiany biegów jest na bardzo wysokim poziomie co pozwala na zmianę biegów również pod dużym obciążeniem np. podczas podjazdu. Warto też nadmienić, ze w X-Coady Race znalazła się już kaseta, z zakresem zębów 11-36T (w miejsce wolnobiegu), czyli zespół zębatek na tylnym kole, który jest instalowany na bębenku piasty. Innymi słowy mamy do czynienia z systemem, który dalej można rozwijać i z czasem instalować kolejne nowocześniejsze rozwiązania.

Omawiając napęd nie sposób pominąć tutaj piasty, które jak na rower w tej cenie deklasują konkurencję. Zastosowano tutaj łożyska maszynowe, które sprawiają, że koła kręcą się bardzo długo i szybko wydając przy tym bardzo przyjemny dla ucha dźwięk. Ale najciekawszym „smaczkiem” jest system zaplotu kół określany mianem Straightpull, co podnosi walory wizualne całości.

Napęd współpracuje z korbą, której zębatka ma 28 ząbków. Pozwala to na osiągnięcie odpowiednio dużej prędkości na każdym z przełożeń, bez nadmiernego obciążania stawów kolanowych. Jednocześnie do rury podsiodłowej przykręcono prowadnicę, która zapobiega spadaniu łańcucha w kierunku ramy na wybojach. Po zewnętrznej stronie zębatki użyto osłony, która ogranicza spadanie łańcucha na zewnątrz, ale również zapobiega ubrudzeniu ubrań lub też wkręceniu się luźnych nogawek w łańcuch.

Warto nadmienić, że korby posiadają węższy parametr Q-Factor (określany przez Eightshot jako SMART-Q), co przekłada się na użycie węższego suportu, poprawiając wydajność pedałowania oraz podnosząc bezpieczeństwo i podnosząc kontrolę napędzania. Tym samym dziecko podczas jazdy nie musi szeroko rozstawiać swoich stóp, by napędzać rower.

We współczesnym rowerze górskim tarczowe hamulce hydrauliczne to obowiązek. Tutaj postawiono na model Promax SOLV3-ST z tarczami o średnicy 160mm. Pozwalają one na swobodną i płynną regulację siły hamowania w każdych warunkach pogodowych. Wszak precyzyjnie działające hamulce to podstawa bezpieczeństwa w terenie i to dzięki nim możemy „wycisnąć” najwięcej ile się da z możliwości jakie daje rower, bo hamujemy wtedy kiedy to konieczne.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na zastosowanie krótkich klamek hamulcowych. Pozwala to na łatwą obsługę mniejszą dłonią dziecka.

W kwestii wysokiego bezpieczeństwa nie można zapomnieć o oponach, które w terenie obok sprawnych hamulców są jednym z najważniejszych czynników wpływających na skuteczne przedzieranie się przez korzenie, ściółkę, piach i kamienie. Tutaj w specyfikacji znajdziemy opony w rozmiarze 27.5 i szerokości 2.25 dostarczone przez Schwalbe. Zastosowano tutaj legendarny model Rocket Ron, który stosowany jest w klasycznych rowerach MTB.

Jego bieżnik charakteryzuje się drobną kostką, która nie stawia szczególnych oporów toczenia, a jednak pozwala na bardzo szybkie poruszanie się w zróżnicowanym terenie leśnym i górzystym. Warto też nadmienić, że użyto tutaj opon wykonanych z mieszanki Addix Performance, która należy do tych lżejszych z większym oplotem. A ten pomaga w zdecydowany sposób na zmniejszenie ilości łapanych gum.

Koła zaplecione są na wzmacnianych obręczach Alexrims – modelu Volar 2.1. W ten sposób osiągnięto lekko toczące się koła, które podczas jazdy będą odporne na wszelkie uderzenia i wygięcia podczas spotkania z kamieniem, korzeniem czy drzewem.

Kolejnym parametrem dedykowanym dziecku jest specjalne siodełko dostosowane do rozmiarów miednicy młodego jeźdźca. Jest to produkt własny, ale dający komfort jazdy przez cały dzień. Jego rozmiary to 231 mm x 140 mm.

Eightshot X-Coady Race 275 może być również rowerem do jazdy na co dzień oraz do szkoły. W tym celu powstały otwory instalacyjne do bagażnika i błotników oraz… podkowy antykradzieżowej na tylne koło. Oczywiście podniesiemy takimi dodatkami wagę całego roweru, która bazowo wynosi tylko 11.4kg, co jest ewenementem w swojej klasie.

Można przyjąć, że na tym rowerze może jeździć już dziesięciolatek, albo posłużyć się linijką na stronie https://www.puky.pl/polska/produkty/x-coady-275-race-00007029-1.html gdzie można dokładnie sprawdzić zakres długości nogi i wzrost jaki będzie odpowiedni dla naszego młodego rowerzysty.