Jak dobrze ustawić rowerek dla dziecka?

Jak dobrze ustawić rowerek dla dziecka?

Przyszła wiosna – czas wracać na rower. Ale przecież nasze dziecko najprawdopodobniej od ostatniej jazdy jesienią trochę urosło. Może się okazać, że trzeba już kupić nowy rower, bo ten który ma już na koniec sezonu był trochę za duży. O odpowiednim wyborze rozmiaru przeczytasz tutaj. Jednak pamiętajmy, że rowerki Puky mają solidny zakres regulacji. Na co zwrócić uwagę przy ustawieniu roweru w nadchodzącym sezonie?

 

Kiedy siodełko jest ustawione prawidłowo?

Wielokrotnie widuje się dzieci, które mają siodełka ustawione zbyt nisko. Niby jest to z myślą o bezpieczeństwie, ale bez przesady. Za nisko ustawione siodło może sprawić po dłuższej jeździe, że pojawi się ból kolan. A zbyt długo pozostawiona nieprawidłowa pozycja siodełka doprowadzić może nawet do zwyrodnień w rozwoju kolan i motoryki dziecka. O co chodzi? Podczas pedałowania, gdy pedał jest w dolnym położeniu (na godzinie 6) kolano powinno się prawie prostować. Powinien zostać bardzo delikatnie widoczny poziom ugięcia. Pozwala to pedałować najbardziej wydajnie, a noga w naturalny sposób się prostuje i zgina.

 

Należy jednak pamiętać, aby unikać przypadków tzw. przeprostu kolana. Mowa tutaj o zbyt wysokim podniesieniu siodełka. Wtedy stopa ledwo sięga z siodełka do pedała w dolnym położeniu. Wtedy dziecko w bardzo charakterystyczny sposób buja się z boku na bok i przesuwa, by dopedałować. To też może być szkodliwe dla kolan. Należy jednak pamiętać, aby dziecko będąc na rowerze mogło bezpiecznie oprzeć przód stopy o podłoże podczas zatrzymania się, ale bez zsiadania z siodełka.

 

Prawidłowe ułożenie stopy na pedale

Przy okazji warto sprawdzić, czy wyrobiony jest właściwy nawyk odpowiedniego ułożenia stopy na pedale. A jak to sprawdzić i kiedy jest to poprawne? Oś pedała (tu gdzie pedał wkręcany jest w korbę) powinna pokrywać się z linią rozpoczynania się dużego palca na stópce dziecka. Czyli nie samym czubkiem stopy, ale też nie śródstopiem. W ten sposób pedałowanie dokonuje się najbardziej efektywnie i tym samym najwięcej energii z pedałowania trafia na napęd. A tym samym dziecko mniej się męczy, by uzyskać pożądaną prędkość jazdy.

 

Pamiętać również należy, aby podnosząc siodełko nie przekroczyć granicy bezpiecznego osadzenia sztycy (to na czym jest osadzone siodełko) w ramie. Zawsze ten punkt „nieprzekraczalnego wysunięcia” zaznaczony jest charakterystycznym wygrawerowanym „kołnierzem”, który musi być ukryty w ramie. Pamiętajmy również o używaniu odpowiednich narzędzi i prawidłowym dokręceniu zacisku sztycy. Nie należy posługiwać się w tym celu kluczykiem, który nam pozostał po składaniu szafek z IKEA, bo przy jego użyciu zachodzi duże prawdopodobieństwo, że „obrobimy” gniazdo, w które wkładamy klucz. Jeśli nie mamy odpowiednich narzędzi warto się udać do sklepu rowerowego i taki nabyć lub poprosić o pomoc na serwisie – z pewnością pomogą. Pamiętaj, źle dokręcone siodełko może spowodować poruszanie się jego na boki i jednoczesne sukcesywne jego opuszczanie. Jeśli nie masz pewności, że zostało dobrze dokręcone to spróbuj nim poruszać na boki przed jazdą. Jeśli nie drgnie przy próbie poruszenia ręką to znak, że zostało odpowiednio dokręcone.

Niektóre rowerki – w szczególności te większe rozmiary, posiadają również opcję regulacji siodełka przód-tył. Korzystając z tej funkcji możemy przenosić nieznacznie rozkład masy ciała na rowerze. Pamiętajmy jednak, by zawsze ten punkt regulacji mieścił się w zakresie znajdującym się na prętach siodełka.

 

Ustawienie kierownicy

W przypadku pozycji kierownicy zmiany mogą poprawić pozycję pleców dziecka. Tutaj należy w szczególności zwrócić uwagę na to, czy dziecko zbytnio się nie garbi podczas jazdy.  Regulacja do góry może gigantycznie poprawić komfort dziecka i jednocześnie sprawić, że rower wizualnie zacznie wyglądać na większy. Tutaj szczególnych zaleceń nie ma. Grunt by dziecku było wygodnie.

W rowerkach Puky regulacja wysokości kierownicy może zachodzić na dwa sposoby – w zależności od rodzaju instalacji wspornika. Jeśli wspornik jest wpuszczany do środka ramy (tak jak sztyca siodełka), to poluzowując górną śrubę dokonujemy wysunięcia. Pamiętać należy tak jak w przypadku siodełka o osadzeniu w ramie w bezpiecznym zakresie. Przykład takiego systemu znajduje się w rowerkach YOUKE

 

W drugim przypadku jak np. w rowerku LS-PRO kierownica jest dokręcona do tzw. mostka. Mostek zaś osadzony jest na rurze sterowej – integralnej części widelca, do którego przykręcone jest koło. Regulacja tutaj odbywać się może poprzez przełożenie podkładek z nad mostka pod mostek. Druga opcja regulacji to wymiana mostka na nowy z większym kątem.

 

Regulacja klamek hamulcowych

Będąc przy kierownicy warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt funkcjonalności. Tym razem działania hamulców. Mowa tutaj o klamce, która posiada zakres regulacji odsunięcia od chwytów w kierownicy. Z czasem wzrostu dziecka rosną też jego dłonie. Tym samym można oddalić klamkę od kierownicy regulując to śrubką, która jest po boku klamki. Poprawi to jednocześnie ergonomię na kierownicy, bo uzyskamy więcej miejsca dla dłoni dziecka.